Thursday, May 16, 2013

Bila emosi tidak stabil

Sejujurnya hampir sebulan emosi su sangat2 dan terlampau tak stabil..mcm2 perkara merungsingkan yang su alami..su asyik menangis..moody dan rasa nak menangis menjerit semua ada...

semuanya bermula selepas haykal demam HFMD tu..su ingat stop di situ gundah gulana su..rupanya bersambung lagi...bila production susu yang agak terganggu..su terpanggil utk buat UPT test..su kan mmg ada stock banyak beli..sbb dulu period lambat datang..bila dah datang..jarang plak tu...so indicator pregnancy yang su beli mcm di atas..utk result yang negatif tu..ada 2 indicator..satu mmg satu line..satu lagi still result negatif even double line...




nak dijadikan cerita selepas su abis kelas dan dah tapau makanan nak balik umah utk lunch dan pam susu..su mengada2 pegi check!gambar di atas dari kiri nampak double line yang agk jelas menakutkan su!!!!!!!aku pregnant ke???!!!terus su hilang selera makan walau lapar giler!dan su menangis semahunya!!!sungguh2 menangis..telefon kak ekin dan abg..serius sejujurnya su tak sangka dan mmg su tak nak pregnant lagi!!

tak puas ati...su check lagi kali kedua..result mcm gambar tengah..mm..nampak mcm negatif..tak puas ati malam test lagi..result mcm kanan sekali..ok..2 result mcm negatif...su tak puas lagi..masa tu upt su dah abis..suruh abg beli..besok paginya su test..ok..satu lain..beberapa minit kemudian timbul satu lagi line blur..tetap susah ati...begitulah su..menangis dan menangis..asal teringat je menangis..dan memangis..berlarutan sehingga lebih 3 minggu kot..susah ati..gundah gulana..selama 3 minggu tula sebanyak 8 upt su test sehinggala dari satu blur..jelas 2-2 double line...

bila su menangis..su mengadu dengan kawan2 rapat su...mostly mengatakan..sabar..dah rezeki..anak itu rezeki..ya..su sangat2 tak nafikan..mcm haykal dulu..mmg melimpah ruah rezeki Allah bagi..sangat gembira dan syukur...apa yang buat su sedih sangat antaranya su dah tak boleh buat power pumping..walaupun melalui pembacaan..sekirannya su tidak mempunyai masalah kesihatan..su masih boleh meneruskan penyusuan..tapi ya Allah..sebenarnya..since sebelum su tau pregnant..cik B terlampau atau terlalu sakit..walau bukan ada luka pun..sangat sensitif..sangat sakit...sehingga hari ini makin sakit..production mmm tak payah cakap la kan..ebm hanya mampu bertahan beberapa hari je lagi..su perlu bersedia utk FM..su kena bersedia dari segi mental..huhu..su sedih..sangat sedih..rasa bersalah dengan haykal..2 bulan je lagi ke garisan penamat..hampir sebulan su cuba meredhai apa yang terjadi..

sabtu lepas..setelah kali ke 8 upt su test..su pun pegila double confirm ke klinik..nak scan..nak tau berapa minggu..masih awal lagi..baru 6 minggu..bukan kantung baby je ada..tapi kalau lihat lingkaran bulatan di bawahnya..ada 'kantung' yang lebih besar dari baby..Dr kata su ada cyst ovary pulak...Dr kata biasanya tak bahaya..tapi hasil scan cyst tu warna grey dan ada lingkaran hitam..so dia suruh g pakar check details..korang rasa apa perasaan su??? su patut gembira ke sedih? T-T...

kehidupan su rasanya makin sukar makin sedih..sebenarnya bukan isu susu dan cyst je..ada isu lain lagi yg tak mampu su nak share kat sini..sangat stress sangat sedih..

kelmarin su dah g jumpa Gynie HKL..dah scan balik..setakat ni dia kata under control.next month follow up balik..mmm..tak pela...

kelmarin jugak dapat call dari bank..rumah kami beli dah perlu start bayar..seribu lebih..rungsing lagi..walau mmg dah tau later dah start bayar..tp sekarang su kena pikir part financial pulak..kalau dulu tak de isu susu, 2 anak dan duit rumah yang beribu tu..kena balik structure our financial..makin risau..makin gundah gulana..=(

semalam..bersembang dengan kawan ofis lama..seorang lelaki..kami rapat...dari sebelum kawin..kawan en suami juga sebenarnya..luahan masalah..dia juga penah alami..tapi kata2 dia buat su rasa terkesima..su seolah2 pentingkan diri sendiri..su tak kesian kat anak su yang baru ni..kenapa su fokuskan hal haykal je..kenapa su sayangkan haykal je..baby baru juga adalah anak su..dan rezeki su..mmm...su sedar dan sedih..cuba positif kan diri..cukup2 la..kehidupan perlu diteruskan..orang lain ada masalah lagi besar dari su...benarlah..Allah uji setakat yang kita mampu..lemahnya su...


arini su lebih rasa sedikit tenang..boleh senyum...hari ni hari guru..ramai wish hari guru..mode agak happy..takpela..ketepikan seketika masalah yang membelenggu..

klah..nnti su cerita lagi...=)
- Posted using BlogPress from my iPhone

3 comments :

  1. suuu...tahniah!!!!! syud paham perasaan su tapi entah la su..sabar..igt, allah tak pernah kejam dengan hambaNYA..doa byk2 + buat solat istikarah byk2 kat allah. jgn sedih sgt, sian kt bb baru tu..kang su sedih2 sgt, bb tu pun tertekan sama..nak tnya nih, su merancang mcm mn??? syud pun x sedia lg nak terima bb baru..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. Hai syud..mm..thanks..xpela..su dah cuba bertenang menghadapi segalanya..berdoa agar semua dpermudahkan...mmm..ikutkan..lepas 3 bulan bersalin su amik norriday..sampai haykal 10 bulan su tukar cerazzette..sbb ramai ckp after 6 months mcm x lut norriday tu..mm..su amik cerazzette 2 bulan je..selama su amik pil perancang tu xperiod..lepas nak behenti atau behenti cerazzette br period..pastu su mcm plan sendiri2 je..so berjayalah 8 bulan xmakan pil..

    Mmm..sebenarnya su start stop makan apa2 tu bila su baca article dr Dr Zubaidi..kesan amik pil perancang lama2..2 tahun tu lama..lagipn..msti dah ada anak kedua ketiga misalnya nk guna perancang lg (pada su la..) lagipun xmola merosakkn sistem badn lama2 sgt..syg kat badan juga..dan kesan bila guna lama pil perancang ibarat memandulkan diri..lebh kurang cmtula ayat dia..dats y la su behenti...:p

    ReplyDelete
  3. tu la kan..syud pun merancang semulajadi...jenuh kira kat kalander... :P

    ReplyDelete

 
::Full Designed by ✿ Suhaida Rizal ヅ ™::